Mi történik a 2-4 éves korú gyermekek komplex gyógypedagógiai vizsgálatán?

2021.03.27

Amikor fiatal életkorú, többnyire még nem vagy alig beszélő gyermekek logopédiai és/vagy gyógypedagógiai vizsgálatát kérik a szülők, gyakran megkérdezik, hogy mi fog történni a vizsgálaton, "mit lehet egy ennyi idős gyermeken vizsgálni"?

A vizsgálat folyamat egy fejlődési kérdőív kiküldésével kezdődik, még a személyes találkozást megelőzően. Ebben a kérdőívben előzetes anamnézisfelvétel történik, vagyis körbejárjuk az eddigi fejlődésmenetet, a várandósság időszakától elindulva a jelen életkorig. Részletes információkat kérünk a szülőktől a a születést megelőző, a szülés körüli, valamint a születést követő időszak történéseiről. Alaposan feltérképezzük a mozgásfejlődést, az étkezés- és a kommunikáció fejlődését, valamint a gyermek jelenlegi játékszintjét, azaz mivel, mit és hogyan szeret játszani. A kérdőívben külön rész szól a betegségekről, esetleges szakorvosi és kórházi kezelésekről. A vizsgáló szakember(ek) a szülők által visszaküldött kitöltött kérdőívet részletesen elemzi(k) és ez alapján készül(nek) fel a személyes találkozásra.

A vizsgálati folyamat második része a személyes találkozás, a vizsgálat, melyre előzetesen egyeztetett időpontban kerül sor. A vizsgálaton a gyermek szülőjével/szüleivel együtt vesz részt. A helyszín egy barátságos, letisztult, a gyermekek életkori sajátosságaihoz berendezett szoba, melyben jól látható és elérhető helyen találhatóak a játékok. A vizsgálat kezdetén megismerkedünk, időt és lehetőséget hagyunk arra, hogy a gyermek feltérképezze a szobát, önállóan választhat játékot. Eközben a szülőkkel beszélgetünk, átnézzük közösen a kitöltött fejlődési kérdőívet, szükség esetén pontosítjuk, kiegészítjük a válaszokat. A gyermek megfigyelése tehát egy spontán játékhelyzetben kezdődik, melynek során megfigyeljük a szülővel történő kommunikációját, a spontán játéktevékenységét, a mozgásait, a finommotorikáját, a hangadásokat, a figyelemkoncentrációt. Ebbe a spontán játékhelyzetbe lép be a vizsgálatvezető és a játékon keresztül próbálja meg felvenni a kapcsolatot a gyermekkel. Amennyiben ez sikeres, a spontán játékot egy idő után az irányított játékhelyzet váltja fel. A komplex vizsgálat a BKFK SEED Fejlődési Skála mentén történik. A vizsgálat célja a gyermek aktuális fejlettségi szintjének, tudásának és erőforrásainak feltérképezése. A skála vizsgálati területei: Szociális - Érzelmi Fejlődési Profil, Adaptáció, Gondolkodás Fejlődési Profil, Finommozgás Fejlődési Profil, Nyelv- és Beszédfejlődési Profil, Nagymozgás Fejlődési Profil, Önellátás Fejlődési Profil. Ezen területeken a skála útmutatásai alapján játékokat, feladatokat végzünk a gyerekekkel, közben figyeljük és rögzítjük a teljesítményeiket.

A vizsgálat lezáró része az eredmények értékelése, az összegzés és a javaslatok megbeszélése. A szülő által elmondottak, a megfigyelések és az irányított játékhelyzetben tapasztaltak alapján pontosan megállapítható, hogy a vizsgált fejlődési területeken a gyermek milyen fejlettségi szinten áll, életkorához viszonyítva tapasztalható-e elmaradás és milyen mértékben, illetve van-e fejlődési előnye bármely területen. Ezt követően megbeszéljük a szülőkkel, hogy esetlegesen milyen további vizsgálatokra van szükség (pl. fül-orr-gégészet, hallásvizsgálat, neurológiai vizsgálat, mozgásvizsgálat stb.), valamint megbeszéljük a terápiás, fejlesztési javaslatokat is.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el